+36-70/433-76-44

Kérdezz felelek

Túlméretes áru szállítása

Kérdés:

Teherautóval szabad csövet szállítani úgy, hogy nem fekszik a platón, hanem ferdén van az utasfülke felett? Természetesen úgy, hogy az utasfülke felett egy megfelelően erős vas szerelvényhez van és odakötözve. Vagy csak vízszintesen szabad a teherautó
platóján szállítani? Vagy csak oszlopszállító utánfutón? Elöl vagy hátul kell, hogy kilógjon ha nem fér a platóra?

Válasz:

A közúti teherszállítást elsősorban a KRESZ* szabályozza. A 47. § -ban kiemeltem, amit a nagy tömegű nagy kiterjedésű tehernél különösen szem előtt kell tartani (pl. magasság járművel együtt max 4 m, elöl nem lóghat túl, hátul max 2m a túllógás). A szállított teher mechanikai tulajdonságait a technológiai utasítás szerint kell figyelembe venni.
Általánosságban elmondható, hogy minimum 2 db alátétfával ellátott, elcsúszás ellen biztosított, szükséges teherbírású alátámasztási pont szükséges, melyet statikailag megfelelően kell elhelyezni (nem lehet a végeken)! A közúti közlekedésben való részvétel mellett lehetséges, hogy munkaterületen rövid távra kell csövet szállítani. Itt minden esetben előzetes, egyedi, munkaterületre optimalizált kockázatértékelés szükséges! A hosszú bontott csövek, rudak szállítása minden esetben fokozott kockázatot jelent az esetleges mechanikai sérülések miatt!
A közúti szállítás nem engedélyezhető, ha a teher túlnyúlik a rakfelületen előre a jármű elején, ha a rakfelület oldalfalait roncsolja, ha a feltámasztási pontokat figyelembe véve
fennál a szállított tárgy sérülés veszélye, ha a külön kialakított, alátéttel ellátott támasztási pont nélkül a szállított tárgy sérülésmentessége, biztos rögzítése nem biztosított.

Jogszabályi környezet:

*1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet
a közúti közlekedés szabályairól
Teherszállítás
47. § (1)  *  Járművet megterhelni oly mértékig szabad, hogy össztömege a megengedett legnagyobb össztömeget ne haladja meg. Olyan gépjárművön, amelynek teherbírását csak a szállítható személyek számával határozták meg, személyenként 10 kilogramm rakomány is szállítható. Ha az ilyen járművel a megengedettnél kevesebb személyt szállítanak, a rakomány súlya annyiszor 68 kilogrammal növelhető, amennyivel a szállított személyek száma a szállítható személyek számánál kevesebb.
(2) A rakományt a járművön – annak belsejében, illetőleg rakfelületén – úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse.
Gondoskodni kell különösen arról, hogy a rakomány
a) a jármű vezetőjét a szabad kilátásban és a vezetésben, a forgalom többi résztvevőjét pedig a jármű fényjelző berendezéseinek észlelésében ne akadályozza;
b) a jármű ajtajainak, illetőleg a rakfelület oldalfalainak lezárását ne gátolja;
c) egyenletesen és úgy legyen elhelyezve, hogy a jármű stabilitását számottevően ne rontsa;
d)  *  úgy legyen rögzítve, hogy el ne csússzék, le ne essék, ki ne ömöljék, továbbá olyan módon legyen lefedve (letakarva), hogy le ne szóródjék;
e) az elkerülhetetlennél nagyobb zajt, szennyeződést ne okozzon;
f) magassága – a jármű magasságával együtt – a négy métert ne haladja meg;

g)  *  a járművön – a (3) és (7) bekezdésben foglalt eseteket kivéve -, illetőleg annak rakfelületén ne nyúljék túl.
(3)  *  Zárt kocsiszekrényű jármű tetején rakományt elhelyezni csak abban az esetben szabad, ha a járműre tetőcsomagtartó van felszerelve. Személygépkocsi tetőcsomagtartóján rakomány abban az esetben is szállítható, ha a járművön előre és hátra legfeljebb 40-40 cm-re túlnyúlik.
(4) A (2) bekezdés g) pontjának rendelkezése nem vonatkozik a mezőgazdasági szálasterményt szállító állati erővel vont járműre; a rakomány és a jármű együttes szélessége azonban nem haladhatja meg a 2,5 métert.
(5) Ha a rakomány méretei miatt a (2) bekezdés g) pontjának rendelkezése nem tartható meg, nyitott rakfelületű járművön a rakomány úgy is elhelyezhető, hogy a rakfelületen túl előre (legfeljebb a jármű elejéig), illetőleg a járművön túl hátra (legfeljebb két méterre, de a rakfelület hosszának felénél nem nagyobb távolságra) vagy oldalra (úgy, hogy a rakomány
és a jármű együttes szélessége a 2,5 métert ne haladja meg) kinyúljék. A pótkocsit vontató jármű rakománya hátra nem nyúlhat túl a rakfelületen.
(6) A járművön túlnyúló rakományt (álló járművön is) legalább 40×40 cm méretű piros vagy piros-fehér csíkos zászlóval, illetőleg táblával, éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ezen felül a hátra kinyúló rakományt piros fényű lámpával és piros fényvisszaverővel, az oldalra kinyúló rakományt előre fehér fényű lámpával és fehér fényvisszaverővel, hátra piros fényű lámpával és piros fényvisszaverővel meg kell jelölni. A rakomány külső széle és a lámpa átvilágított felületének, illetőleg a fényvisszaverőnek a külső széle között – vízszintes irányban – legfeljebb 40 cm távolság lehet. Az oldalra kinyúló rakomány lámpával és fényvisszaverővel való megjelölése mellőzhető, ha a rakomány legszélső pontja a járműnek az azonos oldalon levő helyzetjelző lámpájától – vízszintes irányban – 40 cm-nél nincs nagyobb távolságra.
(7)  *  A gépkocsi hátsó részéhez rögzített rakományt úgy kell elhelyezni, hogy
a) a gépkocsi hátsó részén elhelyezett világító és fényjelző berendezések és a rendszámtábla látható legyen,
b) a gépkocsi hossztengelye irányában hátrafelé legfeljebb 1 m-re, oldal irányban legfeljebb 0,4 m-re nyúljon ki,
c) a rakomány szélessége 2,5 m-t ne haladja meg,
d) a rakomány megjelölése feleljen meg a (6) bekezdésben meghatározott rendelkezésnek.

Vegye fel velünk a kapcsolatot